February 20, 2013

red velvet cake {malay translation}

Hi! This is from my previous post red velvet cake - for a birthday!
Recipe translated by me with the help of Abe Google Translate kita. Mekaseh beyy 




Red Velvet Cake
Diadaptasi dari Joy of Baking

bahan-bahan:

untuk kek:
2 1/2 cwn (250 g) tepung kek,diayak (atau tepung gandum)
1/2 sk. garam
2 sb. (15 g) serbuk koko
1/2 cwn (113 gram) mentega tanpa garam, suhu bilik (atau buttercup)
1 1/2 cwn (300 gram) gula halus
2 biji telur besar
1 sk. esen vanilla
1 cwn (240 ml) buttermilk * (sila lihat nota di bawah)
2 sb. pewarna merah
1 sk. cuka putih
1 sk. baking soda

untuk krim keju **:
250 g krim keju
120 g mentega
120 g gula aising, diayak dan dicampur dengan sedikit air panas dan kacau rata.

cara-cara

untuk kek:
-Panaskan ketuhar kepada 350 darjah F (175 darjah C) dan letakkan rak di bahagian tengah. Griskan dua 9 inci (23 cm) loyang kek bulat dan alaskan dengan kertas minyak. Ketepikan.
-Dalam mangkuk adunan, ayak tepung, garam, dan serbuk koko bersama. Ketepikan.
-Dalam mangkuk pengadun elektrik, atau dengan pengadun tangan, pukul mentega sehingga lembut (kira-kira 1-2 minit). Tambah gula dan pukul sehingga ringan dan kembang (kira-kira 2-3 minit). Masukkan telur, satu persatu, kaup balikkan. Masukkan esen vanilla dan pukul sehingga sebati.
-Dalam cawan penyukat, campurkan buttermilk dengan pewarna merah dan kacau rata. Dengan menggunakan mixer pada kelajuan rendah, masukkan campuran tepung dan buttermilk secara selang seli kedalam campuran mentega, dalam tiga kali (bermula dan berakhir dengan tepung).
-Dalam bekas kecil, campurkan cuka dan baking soda. Biarkan campuran mendesis (berbuih) dan segera masukkan ke dalam adunan kek. Kaup balikkan.
-Bahagikan adunan sama rata kedalam loyang dan ratakan dengan spatula. Bakar setiap lapisan selama 25 -30 minit, atau uji dengan pencungkil gigi (kalu cucuk pahtu ye keluor bersih maknanya masok doh la tu)
-Sejukkan kek dalam loyang selama 10 minit. Letakkan rak dawai di atas loyang dan terbalikkan. Apabila kek benar-benar sejuk, bungkus dengan cling wrap dan simpan dalam peti sejuk selama sekurang-kurangnya sejam (atau semalaman) - (Ini dilakukan untuk memudahkan proses melepa krim keju)

untuk krim keju:
-Dalam mangkuk pengadun elektrik atau dengan pengadun tangan, pukul krim keju sehingga licin. Tambah vanila dan gula dan putar hingga licin.
-Pukul sehingga krim keju cukup tebal untuk melepa kek. Tambahkan gula atau krim secukupnya untuk mendapatkan krim yang konsisten.

untuk melapis:
-Dengan pisau bergerigi, potong kek kepada 2 lapisan secara melintang.
-Letakkan satu lapisan kek, bahagian atas menghadap ke bawah. Sapukan dan ratakan krim keju. Letakkan satu lagi lapisan kek diatas lapisan tadi dan ulang proses tadi.
-Sapukan krim di atas dan tepi kek. Anda boleh menghias kek dengan kelapa manis atau tanpa gula.

Nota:
- ** Resipi krim keju adalah percubaan saya sendiri dan tak diambil dari resepi asal kek. Kalau awak nak cuba resepi krim keju yang paling best, boleh try yang original di SINI.
- * Kalau tak nak beli buttermik, boleh buat sendiri dengan mencampurkan 1 sudu besar cuka putih (atau jus lemon) dengan 1 cawan (240 ml) susu. Biarkan campuran ini sebati selama 5 hingga 10 minit sebelum digunakan (dia akan jadi macam yogurt lepas tu).
- Kalu nok lagi paham dan jelas, silalah tonton video di SINI

Selamat mencuba :)


Read the full STORY

© sweetytoothy. All images & content are copyright protected. Please do not use my images without prior permission. If you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or link back to this post for the recipe .

No comments:

Post a Comment